23 juli 2015

En kvinnlig Sokrates


Jag träffade Psyke i dag på slottet i Fontainebleau - hon står med oljelampan utanför Chapelle de la Trinité och letar efter sanningen, eller kärleken, eller kanske - den sanna kärleken.  Lite som hon har jag snurrat runt i dag och fyllt bandspelaren till brädden. (Ja, med den skillnaden att jag var påklädd förstås).

Under de 50 år Nadia undervisade på slottet bodde hon, och alla lärarna, i något av slottsrummen.  Och det är inte utan att Psyke visade vägen... sommarmånaderna här i Fontainebleau har tydligen satt sina spår i flera transatlantiska musikerromanser och bröllop under årens lopp.

Nadia Boulanger själv antar alltmer mytiska proportioner efter mina samtal i dag. En kvinnlig Sokrates - eller snarare, en Diotima, som den kvinnliga filosofen vid Platons gästabud hette. Skarp, humoristisk, skoningslös, och synsk. Som Diotima.

Allt detta enligt pianisten Jay Gottlieb, en av Nadias elever, som jag intervjuade efter hans Masterclass. Han är en ex-Pat - An American in Paris - som kom hit för Nadias skull och aldrig återvände, och som flitigt citerar henne i sin undervisning.

' Vad har Nadia Boulanger betytt för amerikansk musik?', frågar jag honom. Han tittar på mig som om jag inte fattat något alls...

'She MADE American music.'










22 juli 2015

Ett oförutsägbart äventyr

Jag har stämt möte på fredag med en av Frankrikes främsta pianister, Boulanger-eleven Dominique Merlet. Hans entusiasm inför att återbesöka Nadia Boulangers sommarhem i Gargenville är riktigt rörande. Och när jag ber honom om att försöka sätta sig vid hennes Pleyel-flygel och leka fram en Boulanger-lektion får jag ett indignerat svar, med några spännande upplysningar: 

' Kära Fru Nyblom 

jag har tänkt ta med några skivor - ett par ur pianorepertoaren, och en orgelskiva eftersom Nadia Boulanger tyckte om mitt orgelspel (jag tillhörde den lilla grupp som spelade vid Prins Rainers och Grace Kellys bröllop i Monaco i april 1956, jag var 18 år gammal då... )  Och under flera år, spelade jag orgel i Trinité-kyrkan vid den årliga minneshögtiden (för Lili Boulanger, min anmärkning)) där man spelade hennes Lux Arterna och hennes systers underbara Pie Jesu.... /.../



'När det gäller er andra önskan, är det mycket svårare att tillfredsställa er: det är helt omöjligt att återge eller beskriv en lektion med Nadia Boulanger, det vore rent förräderi! Hennes enorma kunskap och finesse och hennes höga krav gjorde henne helt oförutsägbar - hon reagerade i ögonblicket, varje lektion var ett äventyr (ett passionerat äventyr)... '

Vi ses på fredag! 

Dominique Merlet'
 

 

20 juli 2015

Minnets geografi

När jag bokade min resa till Paris stod jag inför ett bryderi: var skulle jag bo, såhär mitt under årets varmaste månad? Det är här minnets geografi börjar skissa på min resväg, utan att jag själv riktigt styr pennan.

Nadia Boulanger hade tre fasta punkter i sitt liv. Lägenheten på rue Ballu i 9ème arrondissement - den där man till hyresvärdens förskräckelse installerade en orgel i vardagsrummet! - belägen någonstans mittemellan Montmartre och Opéra.

En orgel i vardagsrummet! Bara en rysk prinsessa (flickornas mamma Raïssa) kunde få igenom något så häpnadsväckande. Med baktanken, förstås, att den 9-åriga Nadia skulle kunna börja försöka familjen genom att ge musiklektioner så snart som möjligt...

Och så hade den lilla familjen sommarhuset i Gargenville nordväst om Paris, som nåddes antingen via flodbåt eller med tåg från Gare de Lyon. Och till sist Fontainebleau, där hon undervisade i slottets svala salar under sommarmånaderna vid Conservatoire Américain.

Jag räknar ut att eftersom Nadia var en praktisk kvinna som hade ont om tid, så måste det finnas en smidig järnvägsförbindelse mellan dessa tre punkter: rue Ballu, Gargenville, Fontainebleau. Knutpunkten heter Gare de Lyon.

Men jag dras till Fontainebleau. Ett vagt minne från tonåren, en sommarvistelse i närbelägna konstnärsbyn Bourron-Marlotte, surrar i bakgrunden.